Kars 17°C
Dolar
40,1096
Euro
47,0383
© 2025 Kars Haber: Serhat Tv | Kars haberleri | Kars Son Dakika Haberler
Haber Yazılımı: Aladağ Bilişim

BAŞKAN ALİBEYOĞLU ZAMANINDA BAŞLAYAN TERMİNAL İÇİN TBMM SORU ÖNERGESİ

DEM Parti Grup Başkanvekili ve Kars Milletvekili Gülüstan Kılıç Koçyiğit, yapımına 2007 yılında Donemin Belediye Başkanı Naif Alibeyoğlu tarafından başlanan ancak 2009 yılında yapımı durdurulan ve hizmete başlamayan Otobüs Terminali’ne ilişkin bakanların yanıtlaması istemiyle TBMM'ye soru önergeleri sunarak bu zamana kadar neden atıl durumda bırakıldığı soruldu.

Yayınlanma
Güncelleme
5 Dk Okuma Süresi

DEM Parti Grup Başkanvekili ve Kars Milletvekili Gülüstan Kılıç Koçyiğit, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum ve İçişleri Bakanı Ali Yerlikaya'nın yanıtlaması istemiyle Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne sunduğu yazılı soru önergesi şöyle:

Kars Şehirlerarası Otobüs Terminali yapımına ilişkin ilk ihale, 2 Kasım 2007 tarihinde Kars Belediyesi tarafından açık ihale usulüyle yapılmış, işin süresi 420 iş günü olarak belirlenmiş ve sözleşme bedeli 2.100.000 TL olarak ilan edilmiştir. Ancak bugüne kadar toplam 5 ayrı ihaleyle, yaklaşık 18 yıllık bir sürede, aynı yüklenici firma (Günka Yapı İnş. Taah. San. Tic. A.Ş. & Tema Yol Enerjisi A.Ş. İş Ortaklığı) ile devam edilmesine rağmen proje hala tamamlanamamıştır.

İller Bankası tarafından 2007 yılında 1.500.000 TL kredi verilmiş, 2021 yılında ise Kars Belediyesi’nin kayyım yönetimi döneminde 10.000.000 TL’lik ek kredi ve hibe talebinde bulunulmuş, bu süreçte toplamda yaklaşık 95.000.000 TL kredi tahsisi yapılmış, 86.226.000 TL’si kullanılmıştır. Ancak inşaat hala tamamlanmamış, yurttaşlar temel bir toplu ulaşım altyapı hizmetinden 18 yıldır mahrum bırakılmıştır.

2021 yılında yapılan karot ve röntgen incelemeleri sonucunda, binanın 14 yıl boyunca atıl kalması ve Kars’ın ağır iklim koşulları nedeniyle yapının yıkılıp yeniden yapılmasının, güçlendirilmesinden daha az maliyetli olacağı raporlanmıştır. Buna rağmen mevcut binanın güçlendirilmesine karar verilmiş ve böylece kamu kaynaklarının etkin kullanılmadığı yönünde ciddi kuşkular doğmuştur.

25 Kasım 2024 tarihinde “Kars Belediyesi tarafından yapımı tamamlanan yeni otobüs terminali kullanıma hazır hale getirildi. Açılış için geri sayım başladı.” yönünde kamuoyuna haber servis edilmesine rağmen aradan geçen süreye rağmen terminal halen faaliyete geçmemiştir.

Yurttaşlar her gün farklı noktalarda otobüslere binmek zorunda bırakılmakta, otobüs firmalarının terminali bulunmamakta, halk mağdur edilmeye devam etmektedir.

Bu bağlamda;

1. 2007 yılından bu yana Kars Şehirlerarası Otobüs Terminali yapım işi için toplam kaç ihale gerçekleştirilmiştir? Bu ihalelerin her birinin sözleşme tarihleri, süresi, yüklenici firması ve bedelleri nedir?

2. Bu ihalelerin tamamında aynı firma ile (Günka Yapı & Tema Yol İş Ortaklığı) çalışılmasının gerekçesi nedir? Kamu ihale mevzuatına göre başka firmaların katılımı engellenmiş midir?

3. İhale süreçlerinde yaşanan gecikmelerin ve iş bitim tarihindeki uzatmaların nedenleri nelerdir? Bu gecikmeler nedeniyle herhangi bir cezai yaptırım uygulanmış mıdır? Uygulandıysa hangi tarihlerde ne kadar ceza kesilmiştir?

4. 2007 yılından bu yana Kars Otobüs Terminali için İller Bankası tarafından Kars Belediyesi’ne aktarılan kredi ve hibe tutarları yıllara göre ne kadardır? Bu kaynakların kullanım detayları nelerdir?

5. 2021 yılında yapılan teknik incelemelerde mevcut yapının güçlendirilmesi yerine yeniden yapılmasının daha az maliyetli olacağı raporlanmışken, bu teknik rapora rağmen neden güçlendirme kararı alınmıştır? Bu karar kimin imzasıyla verilmiştir?

6. Bu süreçte kullanılan yaklaşık 86.226.000 TL tutarındaki kamu kaynağının kalem kalem harcama dökümü nedir? Hangi firmalara, hangi tarihlerde, hangi işler karşılığında ödeme yapılmıştır?

7. Terminal binası halen tamamlanmamışken, fiili olarak Kars’ta şehirlerarası otobüs taşımacılığı nasıl ve nerede yapılmaktadır? Bu geçici uygulama yolcular için ne tür mağduriyetler yaratmaktadır?

8. Terminalin yapı sürecinde kayyım döneminde alınan kararlar ve harcamaların denetimi yapılmış mıdır? Sayıştay veya diğer denetim kurumlarının bu konuda raporu var mıdır? Varsa bu raporlar kamuoyuna açıklanacak mıdır?

9. Bugüne kadar toplamda yaklaşık 18 yılda bu terminal için tahsis edilen kamu kaynağıyla kaç yeni terminal binası inşa edilebilirdi? Bu kaynakların kamu yararı doğrultusunda kullanılmadığı yönündeki iddialara ilişkin Bakanlığınızın açıklaması nedir?

10. Karslı yurttaşların 18 yıldır maruz kaldığı bu mağduriyetin sorumluları kimlerdir? Bu kişilere ilişkin herhangi bir idari ya da hukuki soruşturma başlatılmış mıdır? Başlatılacak mıdır?

11. Kasım 2024’te kamuoyuna “Kars Otobüs Terminali’nin tamamlandığı ve 10 gün içinde açılacağı” yönünde yapılan açıklamalara rağmen otogarın halen hizmete açılmamıştır olmasının gerekçesi nedir? Bu gecikme sürecinde terminal binasında hangi teknik, idari ya da hukuki sorunlar ortaya çıkmıştır?

BAŞKAN ALİBEYOĞLU ZAMANINDA BAŞLAYAN TERMİNAL İÇİN TBMM SORU ÖNERGESİ
BAŞKAN ALİBEYOĞLU ZAMANINDA BAŞLAYAN TERMİNAL İÇİN TBMM SORU ÖNERGESİ