Hyundai'den Şok ÖTV İtirafı: O Elektrikli Modellerde Neden Kar Edilmiyor? GM Berkel Açıkladı!
Hyundai Türkiye GM Berkel: "Ioniq 5 ve 6'da %10 ÖTV için kar etmiyoruz!" Matrah güncellemesi şart. Çinli rekabeti, yüksek faizler ve yerli EV üretimi hakkında önemli açıklamalar. Inster lansmanında konuştu.

Hyundai Türkiye'nin üst düzey yöneticisi Genel Müdür Murat Berkel, Antalya'da gerçekleştirilen yeni Inster modelinin lansmanında yaptığı açıklamalarla otomotiv sektöründeki güncel duruma ve özellikle elektrikli araç pazarındaki gelişmelere dair önemli değerlendirmelerde bulundu. Berkel, özellikle Ioniq 5 ve Ioniq 6 gibi popüler elektrikli modellerde yüzde 10'luk Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) diliminden yararlanabilmek adına kar marjlarından feragat ettiklerini belirterek dikkat çekti.
Elektrikli Araçlarda Yüzde 10 ÖTV Avantajı ve Matrah Güncellemesi Neden Önemli?
Dünya gazetesinde yer alan habere göre, Hyundai Türkiye Genel Müdürü Murat Berkel, konuşmasında tüm otomotiv sektörünün belirli modellerde yüzde 10 ÖTV dilimiyle araç sunabildiğine işaret ederek, bu avantajın sürdürülebilirliği için matrah güncellemesinin gerekliliğinin altını çizdi. Berkel, konuyla ilgili olarak şunları söyledi: “Bu avantajın devam edebilmesi için de matrah güncellemesi kesinlikle gerekli. Biz, Türkiye pazarında elektrikli araç sunan markalar olarak artık ciddi anlamda sıkıştık. Bu kadar yüksek kur artışları yaşanırken fiyatları bu sınırlarda tutmaya çalışmakta gerçekten zorlanıyoruz. Bu sadece Hyundai’nin değil, şu anda elektrikli araç satan tüm markaların ortak sıkıntısı. Eğer kur tekrar yukarı yönlü bir hareket sergilerse, birçok model ÖTV dilimi değiştirmek zorunda kalacak ve bu da kaçınılmaz olarak fiyatların pahalanması anlamına gelecek. Yüzde 10'luk ÖTV dilimi, elektrikli araçlar için önemli bir cazibe merkezi oluşturuyor. Bu cazibenin devam etmesi için baremlerin yukarı doğru çekilerek yüzde 10 ÖTV diliminin korunması gerekiyor. Yerli üretim olan Togg burada önemli bir itici güç konumunda. Biz de Hyundai olarak, tüketicilerimizi Ioniq 5 ve Ioniq 6 modellerinden yüzde 10 ÖTV avantajıyla faydalandırmak için bu modellerden kâr etmiyoruz” ifadelerini kullandı.
Çinli Üreticilerin Rekabet Stratejileri ve Pazardaki Etkileri Nelerdir?
Murat Berkel, son dönemde Türkiye pazarında da etkisini artıran Çinli otomotiv üreticileri hakkında da önemli değerlendirmelerde bulundu: “Rekabet her zaman güzeldir ve tüketicinin lehinedir. Çinli markaların pazardaki yayılımını da engelleyemezsiniz; bu bir realite. Ortada elde edilmiş bir hak var ve devlet de buna olanak tanıyor. Ancak bizi asıl zorlayan kısım, bu markaların benimsediği agresif fiyat politikaları ve bu politikayı ısrarla devam ettirmeleri. Bu durum, pazardaki yerleşik markaları doğal olarak zorluyor. Çinli üreticiler de pazara hızlı bir şekilde entegre olmak ve pazar payı kazanmak için böyle bir strateji izliyorlar. Biz de Hyundai olarak, bu rekabet ortamında pazar payı kaybetmemek için her türlü önlemimizi alıyoruz ve almaya da devam edeceğiz. Bu arada, bu rekabet sadece Türkiye’ye özgü bir durum değil; dünyanın tüm ülkelerinde benzer bir tablo var. Herkes Çin otomotiv endüstrisinin küresel yayılımına karşı kendi pozisyonunu almış ve stratejilerini buna göre şekillendiriyor durumda. Benim kişisel tahminim, markaların bu küresel yayılımı için Çin Devleti de üreticilerini çeşitli şekillerde destekliyor. Daha global ve etkili bir oyuncu olma yönünde stratejik hamle yapıyorlar” dedi.
Otomotiv Satışlarında Nakit Ödemelerin Artışı ve Kredi Faizlerinin Durumu Piyasayı Nasıl Etkiliyor?
Berkel, otomotiv satışlarında son dönemde yaşanan önemli bir değişime de dikkat çekerek, satışların artık yüzde 80’inden fazlasının nakit olarak gerçekleştiğini aktardı ve şu değerlendirmelerde bulundu: “Ekonomide sıkı para politikası uygulaması devam ediyor. Biz şu anda tüketicilere yüzde 3,99’lar seviyesinde kredi faizi sunabiliyoruz. Hatırlatmak gerekirse, biz en son bundan 4-5 yıl önce yüzde 1’lerde, hatta yüzde 0,99’larda kredi faizi sunuyorduk. Ancak mevcut ekonomik koşullarda bu şekilde devam etmesi çok zor. Tüketicinin alım gücünü desteklemek ve pazarı canlandırmak için kredi faizlerinin mutlaka aşağıya gelmesi gerekir. Araç fiyatları, döviz kuruna bağlı olarak sürekli artıyor. Ama maalesef insanların gelirleri aynı paralelde ve hızda artmıyor. Bu koşullar altında araçlara ulaşılabilirlik her geçen gün daha da zorlaşıyor. Bu zorluğu azaltacak olan en önemli enstrüman ise kredi, hatta cazip koşullu kredi imkanlarıdır. Eğer bu kredi koşulları yakın zamanda iyileşmezse, otomotiv pazarını daha da derinden etkilemeye başlayacak. Bugün baktığımızda en ucuz sıfır kilometre bir aracın fiyatı bile 1 milyon TL'nin üzerinde. Kredi kullanmadan orta gelirli bir vatandaşın bu aracı satın alması gerçekten çok zor.”
Türkiye'de Üretilecek Tamamen Elektrikli Bir Hyundai Modelinin Avantajları Neler Olacak?
Murat Berkel, Türkiye’de üretilmesi gündemde olan tamamen elektrikli bir Hyundai modelinin potansiyel avantajları hakkındaysa şu önemli noktalara değindi: “Bir elektrikli aracı burada, Türkiye'de üretmenin en büyük avantajı, öncelikle ithal edilen bir elektrikli araca göre çok daha iyi ve etkin bir stok yönetimi olacağı kesin. Tedarik zinciri anlamında herhangi bir sıkıntı yaşanmaması da en büyük avantajlardan biri olacaktır. Üretim maliyetleri elbette çok farklı dinamiklere sahip. Ancak burada üretilecek yerli bir elektrikli aracın bize hem maliyet hem de rekabet açısından çok daha büyük bir avantaj sağlayacağını düşünüyorum. Bu aracın fiyatlandırması da mutlaka bulunduğu segmentteki diğer araçlara göre rekabetçi bir şekilde yapılacak. Yerli üretim olması, fiyatlama açısından aracı en iyi ve en ulaşılabilir seviyeye koymamızı sağlayacak. Bu üretimle hem Avrupa’ya ihracatımız olacak hem de Türkiye iç pazarına satışımız olacak. Dolayısıyla, fizibilite açısından belli bir üretim adedine ulaşmamız gerekiyor. Ancak şurası kesin ki, yerli üretim bir elektrikli araç, ithal bir modele göre tüketici nezdinde fiyatlama açısından pozitif bir şekilde yansıyacaktır. Bizim şu anda sattığımız araçların zaten yüzde 60’ı yerli üretim modellerden oluşuyor. Bizim elektrikli araç pazarındaki asıl büyük sıçramamız, yerli üretim elektrikli bir modelle olacak.”
Kaynak: Haber Merkezi - Serhat TV
FACEBOOK YORUMLAR